Kiralanmış ev başkasına satıldığında, kiracının hakları nelerdir?

Sizlere avukatımızdan hukuksal danışmanlık alarak, emlak, ev kiralık ilişkisi, kira kontratı ve benzeri konularda bilgi hizmeti verdiğimiz sitemizde, bugün hukuksal açıdan özellikle ev sahipleri tarafından sık tercih edilen bir eylem hakkında bilgi vereceğiz.  Ev sahibi olan kişi, arzusu dahilinde sahibi olduğu gayrimenkulü, içerisinde kiracı olduğu halde satabilmektedir. Böyle bir durumda özellikle kiracı açısından bilinmesi gereken önemli bazı hususlar vardır. Bu yazımızda sizlere, bu hususlardan bahsedeceğiz.  Zira, kiracı hakları ve “ev kiralık “kelimeleri arasındaki ilişkiye açıklık getirmek oldukça önemlidir.  Öyleyse daha yakından bakarak kiracı hakları ile alakalı bilgi sahibi olalım.

Yasal olarak ev sahibi, sahibi olduğu gayrimenkulü satmış olsa dahi kiracısının tahliyesini talep edemiyor.  Kiracı hakları çerçevesinde aynı haklar devam ediyor. Lakin önemli bir farkla; yeni ev sahibinin kendisi yahut birinci dereceden akrabalarının ihtiyacı varsa, kiracının tahliyesini talep edebiliyor. Ev kiralık ilişkisinde bilgilerin değişkenliği, yasalar hakkında iyi bir birikim sahibi olmanız açısından oldukça önemli.

Biraz daha açıklık getirelim… Yeni ev sahibi, kiracıyı evden çıkartmak istiyorsa öncelikle ihtar çektirmesi gerekmektedir. İhtardan sonra kiracının, evi boşaltmak için 6 ay süresi vardır.  Eğer 6 ay içerisinde evi tahliye etmezseniz, yeni ev sahibi mahkeme yoluna başvurabilecektir.  Kısaca özetlersek, ev kiralık ise ve eski ev sahibi içerisinde kiracı olan evi yeni ev sahibine satmışsa; kiracı açısından şu durumlar söz konusudur:

  1. Eski ev sahibi ile kiracı arasında olan kira kontratı aynen devam eder; kontrat bitene kadar kiracı tahliye ettirilemez. Lakin yeni ev sahibinin birinci dereceden akrabalarının yahut kendisinin ihtiyacı olduğunu kanıtlarsa, kiracının tahliyesi zorunlu hale gelir. Bu ihtiyaç mesken (yani yaşanacak ev) yahut bir sanatın veya mesleğin icra edilmesi için olabilir. Yeni ev sahibi, evin tahliyesi için dava açma hakkını kazanmak için, kiracıya ihtar çekmek zorundadır.
  2. Buna ek olarak, ev kiralık olsa ve içerisinde kiracı otursa dahi, gayrimenkulün yeni sahibi, yeniden inşa yahut büyük bir tadilat olarak belirlenecek şekilde (yani içerisinde herhangi bireyin/ ailenin yaşamaya devam etmesine olanak vermeyecek düzeyde) bir işleme başlamışsa, kiracının tahliyesini talep edebilir. Bu durumda kira kontratı fesih edilmiş olur. Lakin yine, ev sahibi ihtar çektirmek durumundadır.
  3. Yeni ev sahibi ihtar çektirdikten sonra (bu ihtar resmi ve kanıtlanmış olmalıdır) 6 ay içerisinde kiracı evi boşaltmak durumundadır.
  4. Kira bedelini vaktinde ödemeyen kiracılara 2 adet ihtar gönderildikten sonra, kira kontratı süresinin sonlanması akabinde tahliye davası açılabilmektedir.

Bu hususta yasal düzenleme, ana hatlarıyla bu şekildedir. Yani kiracı hakları çerçevesinde “ev kiralık “deseniz dahi, yukarıdaki şartlarda tahliye ile karşı karşıya kalabilirsiniz. Bunun tek bir istisnası vardır:

  • Eğer yeni ev sahibinin yahut eşinin, kiralık evin bulunduğu belediye hudutları içerisinde, sahip oldukları ikinci bir gayrimenkul varsa; kiracı duruma itiraz edebilir, bu durum kiracının tahliye ettirilmesinden sonra yaşandıysa, kiracı evin tekrar kendisine kiralık olarak verilmesini talep edebilir.

Kiralanmış ev başkasına satıldığında, kiracının hakları nelerdir?’ için 4 yanıt

  1. Ben bundan uc ay once yenibir ev tutdum emlakcidan şimdi evi sattilar dunyanin masrafini yaptim boyali dediler boya yaptirdim dogalgazli dediler uc ay oldu baglanmadi 20 sinde kiram doldu onuda depozite saydilar ve simdi oturuyom oturdugum on ginluk kira bedeli istiyolar ben mahkemeye vermek istiyom haklarim nedir kazana bilirmiyim madem satcati niye uc ayligina kiraya verdiler zararim karsilansin istiyom kontratim var

    Beğen

    1. Merhaba,

      Kira sözleşmenizde, yapılan harcamalarla ilgili bir madde bulunmakta mıdır? Eğer yok ise bir avukattan sözleşmenizi inceleyerek bilgi vermesini istemenizi öneririz.

      Beğen

  2. Evsahibi evi sattı yeni evsahibine ev bulunca çıkacağımisöyledim kaldığım surade kirayı eski evsahibine ödediğimiz tutardami yapmalıyım yeni evsahibi kafasına göre fiyat belirleyebilirmi

    Beğen

    1. Gökhan Bey merhaba, yeni ev sahibiniz evi satın almadan önce sizinle bir yasal anlaşma yapmadıysa, daha önce eski ev sahibinizle yapmış olduğunuz Kira sözleşmesini süresini ve şartlarını kabul etmiş sayılır. Geçerli olan kira sözleşmesine göre hareket etmesi gerekmektedir.

      Beğen

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s